Tantraskolan
Beatrice Karinsdotter: Jag gjorde vad som helst för att få vara med

Beatrice Karinsdotter var huvudlärare i en tantraskola vars lära kretsar kring andlighet, droger och sex. Nu har hennes sekretessavtal gått ut och hon vågar berätta om de traumatiska händelserna.
Samtidigt vill hon varna andra – och kan inte förstå hur hon själv kunde stanna fem år i det som hon i dag ser som en sekt.
Känsliga personer bör sluta läsa här. Beatrice Karinsdotter befinner sig på Ibiza. Det är i september 2012. Hon är 40 år och räknas till ledningsgruppen i en internationell tantraskola med kontroversiell inriktning och flera hundra elever.
Grundaren har satt ihop en utbildningstrappa med tio steg mot påstådd upplysning. Workshopen på Ibiza utgör det tredje trappsteget, som döpts till ”sexuell fulländning”. Dagens övning inbegriper en svart säck i latex med tre hål, en dragkedja och några remmar.
Våren 2024, tolv år efter händelserna på Ibiza, är skolan fortfarande verksam. På dess hemsida beskrivs treans workshop som en chans att överskrida sina vildaste sexuella fantasier i en säker och kärleksfull miljö. Sidan argumenterar även för varför detta skulle vara viktigt:
”Efter att ha sett tusentals deltagare gå igenom den här processen, verkar det som att utlevandet av våra sexuella fantasier på ett tantriskt sätt kan bli en kraftfull öppning mot djupare, andliga riken för de inblandade personerna.”

Så här gick det till på Ibiza 2012, enligt Beatrice Karinsdotter. En ung, kvinnlig deltagare väljs ut och stoppas ned i säcken. Dragkedjan dras upp och remmarna spänns åt. En av dem viras runt halsen. Huvudet är inne i säcken. Den justeras så att ett av de tre hålen hamnar framför munnen.
När samtliga tre hål täcker var sin kroppsöppning säger Ledaren: ”Alla som vill får knulla henne, vi kan vara tre samtidigt, jag bestämmer vem och i vilken ordning.” Kursdeltagarna jublar.
Beatrice Karinsdotter känner kvinnans panik inom sig och undrar om hon får någon luft. När Karinsdotter nu gör upp med sin tid i tantraskolan i nya boken ”Vilsna själars paradis”, skriver hon:
”Jag vill skrika att de ska sluta, att hon behöver få komma ut, men jag tittar bort, vill inte förstöra och bli anklagad för att skapa dramatik. I stället tänder jag en joint och låter mig svepas bort i ett bedövande rus.”
Ibiza är långt bort, både i rum och tid. Vi sitter i ett lantligt kök i Åbyggeby i Ockelbo socken. Bordet pryds av en broderad duk och på spisen sjuder en pumpasoppa. Här bor Beatrice Karinsdotter med sin partner, även han en avhoppad medlem i skolan – eller sekten, som de numera kallar den. De tog sig ut tillsammans men hade olika vägar in:
– När jag först hörde talas om tantra var jag gift med min förra man. Jag ägde en eventbyrå och vi bodde i ett fint hus med pool i Gävle. Det var inget fel på ytan, men någonting inuti skavde.

– Det är något av det vackraste jag har varit med om.
Sexualiteten är en kraft som kan användas som katalysator för att öppna upp själ och hjärta och nå en djupare mening med tillvaron, antecknade Beatrice Karinsdotter i sitt medhavda skrivhäfte.
– Jag följde den här läraren i ett och ett halvt år. Jag gick på allt han gjorde. Min ångest försvann. Jag rasade i vikt. Jag slutade röka. Jag var i sådan kontakt med mig själv och med livet.
Inledningsvis är allt fantastiskt, men efter ett tag stagnerar känslan av utveckling. Beatrice Karinsdotter tycker sig falla tillbaka i sin gamla roll. Glada, roliga och hjälpsamma Bea som gömmer sitt sanna jag både för sig själv och andra i sin önskan att vara till lags.
– Då träffade jag en kille på en tantrisk fest hos en kompis. Han visste att det skulle komma en utländsk tantralärare hit till Sverige: ”Du borde träffa honom”, sade han.
Den utländske läraren leder en internationell, okonventionell tantraskola. Beatrice Karinsdotter söker på hans namn på Youtube och får upp ett klipp med en man, vars hår är bakåtstruket i en hästsvans.
Hon tycker att han är fängslande med sin breda mun och sängkammarblick under välansade ögonbryn. Han tittar rakt in i kameralinsen och talar med stor intensitet om en människas ”falska jag”, som han kallar för ”egot”.
– Han pratade om hur vi hela tiden sätter på oss masker för att passa in. Som jag har gjort hela mitt liv. Hur det står i vägen för vårt autentiska jag. Då visste jag: nu måste jag byta lärare. Och där började min resa i sekten.

Första gången hon ser sin nya lärare i verkligheten äntrar han kursgårdens scen iförd läderbyxa och solglasögon. Han är Ledaren, åtföljd av sitt ständiga entourage.
– Det var som en rockstjärna som klev in, med assistenter och egen dj. Han var så karismatisk. Han var på världsnivå och han kom till Sverige! Vilken tur jag hade.
”Ni kvinnor kommer att kunna få livmoderorgasmer som varar i tjugo minuter, öppnar alla era chakran och lyser upp er inifrån som en Disneyjulgran.”
Stycket, som är hämtat ur ”Vilsna själars paradis”, är enligt Beatrice Karinsdotter ett citat från introduktionen till första nivån i den nya tantraskolan. På schemat stod aktivering av elevernas ”kundalini”, något som sades kräva ”extrema shamanistiska krafter” av Ledaren.
Metoden de skulle använda sig av kallades för dearmorering. Den bestod av upprepade, hårda tryck. Genom att pressa handen mot sin liggande assistents mage, så hårt att den nästan ”begravdes”, visade Ledaren hur det skulle gå till. Sedan var det studenternas tur.
– Man var fyra stycken som jobbade på en person och det handlade om att de här personerna skulle bli sårbara.
Beatrice Karinsdotter är inte den enda som vittnar om ”dearmoreringen” i tantraskolan. I nättidningen The Guru Magazine rapporterar grundaren och kult-jägaren Be Scofield om hur behandlingen slutade med ett brutet revben hos en elev.
Få sade ifrån, enligt Beatrice Karinsdotter. Majoriteten underkastade sig övningen för att visa sig duktiga och erhålla armbandet som markerade en avklarad kurs.
– För att få fortsätta till nästa nivå måste du bli godkänd. De handplockade alla som fick gå vidare. Vi fick ställa oss på led och gå fram och så sade de ”Ja” eller ”Nej, du är inte redo, du måste göra om ettan”.
Studenterna som avancerade till tvåan fick även sina kön ”dearmorerade”. De delades in i par, där mannen jobbade med fingrarna inuti kvinnan. Det skedde öppet i salen medan Ledaren och hans assistenter gick runt och inspekterade, och gjorde så ont att kvinnorna grät högt.
Tillbaka på kontoret, efter att ha genomgått nivå ett och två, skickade Beatrice Karinsdotter enligt egen uppgift ett mejl till Ledaren:
”Jag vill bara berätta att jag äger en av Sveriges mest välrenommerade eventbyråer. Är det något jag kan bidra med för att hjälpa dig att nå ut med ditt budskap så finns jag här med all den kunskapen och erfarenheten.”

Sannolikt hjälpte detta henne att klättra snabbare på utbildningsstegen än hon annars skulle ha gjort. Ledaren insåg att skolan kunde dra nytta av henne. På nivå fem, ”ego-feedback”, behandlades hon med silkesvantar.
Eleverna bildade en stor cirkel. En i taget kallades de in i mitten för att ta emot kritik om sin person. Utlåtandena var både ytliga och skoningslösa, enligt Beatrice Karinsdotter. Hon ger några exempel: Du är självisk. Du borde vaxa bröstet. Sluta andas med öppen mun.
– Senare, när jag började jobba med Ledaren, var jag med och tog fram den här feedbacken.
I dag ser Beatrice Karinsdotter klandren som ett sätt för ledningsgruppen att kontrollera eleverna, men i november 2011 tog hon omdömena på största allvar. Hon, som hade längtat efter nivå fem ända sedan hon såg det där första Youtubeklippet om att släppa sin mask, var livrädd när det blev hennes tur.
– Folk hade brutit ihop där framme. Och så fick jag bara beröm: ”Du är modig. Du är frispråkig. Du har väldigt lite ego, Bea.”
Fem månader senare frågade Ledaren om hon ville jobba för honom. Hans svenska arrangör hade hoppat av och han behövde en ny. Med sin bakgrund i eventbranschen löste Beatrice Karinsdotter hans problem. Men i hennes ögon var det han som gjorde henne en ynnest. Hon kunde knappt tro sin lycka.
– Det var så stor nivåskillnad mellan oss. Han var så mystifierad. Det var som om Zlatan hade sagt: ”Vill du spela fotboll med mig?” Så utvald kände jag mig.
Ledaren penetrerar henne när hon sover, hävdar Beatrice Karinsdotter. Hon vaknar men fortsätter att ligga tyst och orörlig. När han är klar väller en våg av illamående över henne. Efteråt vill han att hon ska berätta vad som har hänt för teamet, som skolans ledningsgrupp kallas. När de får höra att Ledaren hade sex med henne bryter gratulationerna ut. Har den äran! Hon har blivit initierad.
Själv känner sig Beatrice Karinsdotter mest äcklad. Ledarens flickvän tycker inte att hon visar tillräcklig uppskattning. Ledaren är en av världens främsta tantralärare och en av vår tids stora shamaner, tillrättavisar hon.
Beatrice Karinsdotter vacklar. Flickvännen har rätt, tänker hon. Ledaren tar 10 000 kronor för en tantrisk initiering. Självklart ska hon vara tacksam. Benägenheten att foga sig ligger djupt hos henne.
– Jag hade låg självkänsla. Jag gav upp mig själv för att få vara i en relation med andra. Jag lekte det de ville leka. Jag gjorde vad som helst för att få vara med.

”Han lovar att han ska lära oss hur man röker på ett mer andligt sätt. Jag visste inte ens att det fanns andliga sätt att röka på”, skriver hon i ”Vilsna själars paradis”.
Vi är tillbaka på Ibiza 2012. Deltagarna befinner sig på nivå fyra, som består av en ceremoni. De sitter i en ring och dricker kava kava, en dekokt på en planta med valiumliknande egenskaper.
– På Ibiza och i Holland mixade vi kava kavan med marijuana och sedan fick människor andliga upplevelser av det. Det var ett sätt att komma ur våra egon.
”Egot” är ett grundkoncept i skolans teori och Ledaren undervisar ofta sina elever om hur det fungerar. Egot vill hela tiden försvara sig självt, inskärper han. Därför är det svårt att genomskåda sina egna mönster.
– Han sade uttryckligen: ”Tro inte på dina tankar. Du måste tro på mig, för jag ser dig mycket tydligare än du ser dig själv.” Det var det farligaste. Du förlorade din inre kompass.
Vänta, vi behöver pausa berättelsen. Delar av det som Beatrice Karinsdotter skildrar framstår som kränkande övergrepp, inte andlig upplysning. Vad är egentligen tantra? Det korta svaret är: ett paraplybegrepp för flera olika, gamla sydasiatiska traditioner med vissa gemensamma drag.
Ur dessa har det vuxit fram en västerländsk, samtida tantra som fokuserar framför allt på intimitetsträning och sexuella tekniker. Tanken är att övningarna ska hjälpa människor att bli mer närvarande i stunden och sig själva, så att de kan utvecklas själsligt.
Peter Åkerbäck är doktor i religionshistoria och Tova Olsson är doktorand i religionsvetenskap. Båda har forskat om tantra. Enligt dem är det en växande rörelse i en individualiserad, svensk nyandlighet som handlar om det egna välbefinnandet.
– Några menar att tantra kommer att bli nästa yoga, säger Peter Åkerbäck.
Varianterna är nästan lika många som utövarna. Spektrumet spänner från meditation till BDSM, och i tantrakretsar har skolan som Beatrice Karinsdotter tillhörde ett rykte om sig att vara gränsöverskridande och radikal.
– Där har man ofta haft lite råare upplevelser, säger Tova Olsson.
Peter Åkerbäck har hört både ris och ros:
– Många är väldigt kritiska. Sedan finns det de som tycker att skolan är ”state of the art”, där utmanar man verkligen sig själv.
Även om utförandet skiljer är grundtankarna i mångt och mycket gemensamma inom olika strömningar. ”Ego” och ”dearmorering” är vanligt förekommande koncept i många nyandliga sammanhang, där upplevelsen av att vara en individ med fasta privata gränser kan ses som något dåligt.
Med samma logik är gränsöverskridande positivt. Dearmorering används för att få personer att gå utanför sin komfortzon, bli fria från hämningar och nå en upplevelse av enhet med världsalltet.
– För vissa är det här revolutionerande. För andra blir det mer trauma, säger Peter Åkerbäck.
Även Tova Olsson lyfter fram riskerna:
– Det är klart att det är ett ganska farligt spel när man håller på och bryter ner människors känsla av autonomi eller integritet.
– Han sade: ”Stanna hos mig så kommer jag att göra dig snuskigt rik och lycklig.”
Beatrice Karinsdotter inledde sin karriär på tantraskolan som Sverigeansvarig. Hon organiserade Ledarens ”intro talk”, som var skolans största säljkanal. Många nya medlemmar rekryterades under hans kvällsföreläsningar i Stockholm.

Den svenska marknaden svalde, enligt Beatrice Karinsdotter, runt fem kurser om året. Hon tog emot anmälningar, hyrde kursgård och fixade med allt praktiskt. Efter ett tag började hon resa med Ledaren och assistera honom.
– År 2013 gav han mig moderskapet över hela skolan, alltså att sitta på hans högra sida. Han skulle hålla faderskapet.
Samma år började Beatrice Karinsdotter undervisa egna klasser.
– Ledaren sade: ”Nu får du hålla kvinnokurserna.” ”Vad ska det vara på dem då?”, frågade jag. ”Det får du hitta på själv”, svarade han. Han bara litade på mig.
Det gjorde även eleverna. ”Heart core women’s retreat” som kvinnokursen hette blev, enligt Beatrice Karinsdotter, en succé. Även om tantraskolan värvade flest medlemmar i Sverige, Holland och Danmark verkade den i fler länder.
– Jag flög in och höll kurser i Italien och Storbritannien. Det var superroligt. Och sedan tjänade jag ju mycket pengar under de här åren. Jag kunde få över 100 000 kronor för en helg.
För att kunna ägna sig på heltid åt förkunnandet sålde Beatrice Karinsdotter sin del av eventbyrån i Gävle.
– Mitt gamla jobb kändes meningslöst. Jag ville hjälpa skolan att sprida sitt budskap.

– Jag fick access till ställen jag aldrig hade kommit in på förut. Som att resa och hälsa på en Hollywoodproducent. Jag fick åka hem till en Victoria’s secret-modell. En ny värld öppnade sig för mig.
Lyckoruset hon tidigare kände är borta. Hon har ersatt det med marijuanans rus. Kraftlös och nedstämd orkar hon knappt ta sig ur sängen vissa dagar. Oroligt undrar hon om hon håller på att bli utbränd. För att vila ut har hon rest på semester med sin pojkvän.
– Vi bor på en ö utan elektricitet, så vi har ingen dator och ingen telefon. Det är första gången på flera år som jag inte har daglig kontakt med Ledaren.
Om nätterna drömmer Beatrice Karinsdotter att Ledaren håller hennes huvud under vattenytan. På dagarna spelar hennes hjärna upp drunkningsscenen på nytt till ljudet av vågorna som bryter mot stranden.
– I tre veckor är jag helt isolerad på den här ön. Saker och ting blir plötsligt klarare för mig. Pusselbit efter pusselbit faller på plats och jag börjar se hur saker och ting hänger ihop.
Ledarens lära har ingenting med andlighet att göra, tänker hon. Han har skapat tantrainstitutet för att tillfredsställa sina egna behov av sex, droger och pengar. Skolan är en sekt och hon tillhör den innersta kretsen. Nästan alla hennes vänner finns där. Hennes enda inkomst kommer därifrån. Hon blundar.
– Jag gick in och ut ur förnekelse. Från det att jag insåg vad det egentligen handlade om tills dess att jag lämnade tog det nio månader.
– Jag satt mitt i en sekt och skrattade åt andra som trodde att vi var en sekt: ”Haha, det borde väl jag veta. Vi är inte inlåsta. Vi behöver inte ge Ledaren alla våra pengar.” Är du medlem i en sekt är du den sista som vet om det.
På utsidan försöker hon förstå hur hon kunde bli kvar fem år i en miljö som enligt henne präglades av hjärntvätt och övergrepp. Förklaringen hon hittar är socialpsykologisk. Hennes pappa är nykter alkoholist.
Som dotter till en man med missbruksproblem blev hon medberoende. Beteendemönstret som hon utvecklade passade perfekt i en sektstruktur. Hon gick in i ”anpassningsläge” och ju mer hon gav upp sig själv, desto mer beröm fick hon.
– ”Det är bara de bästa studenterna, de med högst medvetande, som får vara nära mig”, sade Ledaren. Det var därför jag var så stolt. Jag var uppvuxen med en frånvarande pappa. Helt plötsligt blev jag sedd.

– Jag hade en stark position i skolan, människor hade respekt för mig. Jag var med och byggde strukturen och bar kulturen. Jag var en kanal in. Och jag höll Ledaren om ryggen.
Under arbetet med ”Vilsna själars paradis” har hon frågat sig hur illa hon gjorde andra.
– Jag slog ingen och jag utnyttjade inte någon sexuellt. Jag vet inte om jag kränkte någon i någon övning. Jag har inget minne av det.
När Beatrice Karinsdotter lämnade tantraskolan i december 2016 hade den, enligt henne, 650 aktiva studenter. Några av dem hon kände då är fortfarande kvar. Det är för deras och sin egen skull som hon har skrivit ”Vilsna själars paradis”.
– Det är mitt ansvar att berätta sanningen om skolan. Jag var lärare där och människor for illa där inne. Jag var där i fem år och har läkt i sju. Boken är det sista ledet i min läkningsprocess.
Skrivandet är en bisyssla. Beatrice Karinsdotter håller fortfarande kurser. Hon titulerar sig ”relationscoach”. För ett år sedan höll hon en workshop där par fick lära sig att beröra varandra.
– Nu håller jag utbildningar för människor som vill komma ur sina dysfunktionella relationsmönster.